Reis deg interessant?

Reklame har lært oss at folk som reiser er mer interessante og spennende enn folk som holder seg mer hjemme.

Jeg er ikke så sikker på om det stemmer for oss. Jeg tror også det har litt å si hvordan man beskriver sin reise i ettertid.

Gjett hvilket land?

Min mann har gode minner fra barndommens campingferie i nabolandet, noe som har medført at vi har tilbrakt de fleste ferier i Sweden. Nordens Syden. En av ungene var ganske stor før hun avslørte forskjellen på Sweden og Syden.

Nå er ungene voksne og vi gamlingene planla å ikke planlegge, men bare dra på lykke og fromme.

Vi startet med en heftig behandling hos kiropraktor begge to. God start på turen. Når det var gjort kjørte vi over ei bru vi ikke har kjørt over før. Det var riktig spennende.

Veldig høyt i alle fall. Jeg er ikke så veldig glad i høyder, så det er mer enn nok spenning for meg. Når vi i tillegg må stoppe midt på brua på grunn av veiarbeid blir det faktisk litt spennende for mannen og. Men jeg tror kanskje ikke det gjør oss så veldig spennende akkurat. Vi må nok reise mer for å bli interessante.

Når man ikke har planlagt, så er det fort gjort å gå på gammel vane og plutselig er vi i Sweeden, – igjen.

Jeg har sett veldig mye skog på alle turene tvers gjennom Lappland.

Og endeløse strekninger med en og annen slak sving. Jeg føler fortsatt ikke at jeg har blitt mer spennende og interessant.

Det som er litt spennende for mannen i alle fall, er hvorvidt det blir mer enn 27 grader, hvor lenge det vil være 27 grader og hvor varmt 27 grader faktisk er.

Woi! Der var det et hus! Vi samtaler litt om hvordan folk kan finne på å bosette seg midt inni granskauen sånn, og mygg og utjo og mørkt og svart på vinteren og varmt og tett på sommeren og takke seg til å bo i havgapet med sydvestkuling og havsutsikt.

Hotellvalg er alltid interessant, når man ikke har forhåndsbooket. Vi bruker å gjøre det slik: Jeg finner et hotell ganske raskt og sier; «Vi tar det» Mannen nekter. Nei, vi må se etter et annet, og vi må sammenligne priser og vi må sjekke ut rommene og menyen og parkering osv. Så vi kjører i ring en stund, leter på nett og glaner på søkemotorer vi ikke finner ut av, som av en eller annen grunn bare har ledig rom i august. Så har vi litt frenetisk diskutering, noe høyrøstet meningsutveksling og en ny runde rundt i bil, før vi kjører tilbake til det hotellet jeg fant først.

Er vi heldige, så er det første rommet bra nok.

Vi har fortsatt ikke blitt særlig mer spennende og interessante.

Rommet er flott, dama i resepsjonen superhyggelig, maten bra og alt vel. Vi går ut i verden og ser på ting. Vi har litt forskjellige interesser, mannen og jeg. Så vi ser på amerikanske biler og hører på amerikanske bilmotorlyder, så ser vi på blomster og planter og skulpturer i parker.

Vi er nok litt mer enn gjennomsnittet interessert i kirkebygg og gravplasser, så vi tar en kirkegårdssightseeing. Mannen ser på vedlikehold og utstyr, jeg leser inskripsjoner på gravstein. Vi er fortsatt ikke spesielt spennende og interessante.

Etterhvert er det tid for å sove. Det er da moroa starter. Med 25 varmegrader, vindstille og midnattsol. Puta er halvannen meter høy, madrassen er den typen som gynger en halvtime hver gang noen snur seg. Kampen starter. Mannen vil ha vinduet åpent og gardinen fra så det kommer luft inn. Jeg vil ha det mørkt og stille. Så med hetetokter og x-antall dobesøk gjennom natten, er det til og fra med gardiner, av og på med dyne, hit og dit med putefjellet (hvorfor er hotellputer gigantiske?) Hver gang en av oss rører seg så blir den andre nærmest sjøsyk. Etter en utmattende natt er det frokost.

Så er det ut på tur igjen.

Mer vei og skog.

Mer varme.

Noen raske stopp for å strekke på beina, spise is og kommentere varmen.

Mer skog.

Så, endelig fremme. Denne gangen tok vi det første hotellet. Vi fant ut at hele Nord Sverige var fullbooket fordi «Gyllene tider» skal ha avskjedskonsert. Jeg trodde de var ferdig som band samtidig som jeg sluttet å gå på diskotek, eller i alle fall når diskotekene sluttet å eksistere, men gruppa har altså holdt koken til nå.

Så vi tok det rommet vi fikk. Det var bra, selv om vi må bytte rom etter en natt fordi dette hotellet også er fullbooket.

Litt moderne hotell med akkurat så mange nye og spennende løsninger at vi ikke fikk heisen til å gå dit vi ville, at vi må være to for å få opp døra og at jeg bruker ti minutter på å finne ut hvordan jeg får vannet til å komme ut av dusjen, og ut av riktig dusj, ikke minst.

Utsikten er by og hus, så vi tar beina fatt og trasker rundt i 4 timer.

Vi ser på mer blomster.

Og kirker

Litt kunst

Mer blomster

Litt mat

Tilslutt verker beina, hoftene, knærne, ryggen og hodet. Men vi er fortsatt ikke spesielt spennende og interessante.

Vi avslutter dagen med en alt for dyr middag. Forretten var salt og seigt brød med smør som var blandet med ost. Det var ganske godt. Middagen besto av en halvrå fisk på gress og en firkantet potetdings for min del, og et stykke kjøtt med noen hvite, søte tråder og bernaisesmør til mannen. Jeg fikk rosa rosedrikke og masse isbiter, mannen gikk for en lokal pærevariant. Den hyggelige dama som hadde oversatt menyen til oss tidligere, spurte om det smakte. Jeg lurte på om fisken skulle være rå, og det skulle den vist. Den var bare varmet litt. Jeg tror ansiktet mitt fortalte henne det meste og hun insisterte på å få steke den en gang til. «Greit da» jeg ga meg, og jeg fikk en ny potetfirkant sammen med den dobbeltvarmede fisken, som forsåvidt smakte godt. Jeg avsluttet med sjokolademousse. Og mannen fikk en ekstra skje i tilfelle han plutselig ville smake. -Den var ny.

Da regningen var betalt konkluderte vi med at jeg sparer oss masse penger på å lage middag selv.

Men vi er fortsatt ikke spesielt spennende og interessante. Vi må vel reise litt mer skal det monne noe.

2 kommentarer om “Reis deg interessant?

1. Tjaaaa….. jeg syntes vel at naturen på Hamarøy er finere. Vi har faktisk sol og varme her også. Dere kan få leie et rom rimelig her. God madrass, passe lave puter, og ganske ok mat. Adresse: Langbakk resort.

Liker

2. Tjaaaa….. jeg syntes vel at naturen på Hamarøy er finere. Vi har faktisk sol og varme her også. Dere kan få leie et rom rimelig her. God madrass, passe lave puter, og ganske ok mat. Adresse: Langbakk resort. PS severdigheter; egnet galleri, botanisk hage og kirke ⛪ 20 min unna.