And the tour must go on.

I dag sto det båttur i den svenske skjærgården på planen. Men først måtte vi bytte rom. Jeg så virkelig frem til fire timer på sjøen, med lunsjbuffet og stopp på flere mindre øyer. En passe aktivitet i 30 grader og steiksol. Båten var en stilfull, hvit sak med Agatha Christie feeling all over.

Vi troppet opp på kaia i god tid før avgang, og får beskjed om at dagens tur er kansellert på grunn av problemer med ettellerannet på enellerannen øy. Nåh. Jah, øh, hva gjør vi da?

Litt skuffet, ja.

Etter en rask rådslagning kommer vi frem til at vi i alle fall ikke skal traske og gå i timesvis. Vi finner en strand og slår oss ned på. Så tenkt som gjort.

Vi begynte å gå retning stranden.

På veien dit passerte vi en rullatorgjeng og en gjeng tøffe karer, som nok har vært tøffe i minst 35 år.

Vi så også noen fine ender. Jeg tar bilde av endene i sterk sol med solbriller på.

Jeg sier til mannen, jeg aner ikke om jeg fikk noe bilde av den anden, jeg ser ingenting. «Du har sikkert tatt bilde av deg selv» sier han og jaggu har han ikke rett.

Her derimot er det et bilde av en and som bader.

Og enda flere ender

Vi fant en strand, men vi ble ikke på den. Vi gikk videre. Så satt vi en stund på hver vår stein og så på vannet og båter og folk og en hund som fanget en pinne.

Så gikk vi videre. Vi fant en kafé og spiste lunch. Så gikk vi videre.

Gjennom en park med massevis av blomster.

Svenskene har lampeskjerm på sine gatelys. Vi gikk videre.

Fuglekassehotell. Minst 100 fuglekasser faktisk. Vi gikk videre.

Og over en bro over en tørrlagt bekk. Og videre til et museum. Naturen kaller.

Inne på museet var det mye fint, men 40 grader så vi var der i 6 minutter.

Utenfor derimot

Der var det anleggsmaskiner og mye annet spennende å se på.

Så gikk vi videre, og videre, og videre og plutselig var vi på andre siden av byen og så på isbryterbåter og heisekraner.

Så gikk vi videre til jeg begynte å bli sur, da måtte vi ha mat. Det ble hamburger i dag. Vi regnet raskt ut at vi kunne spise 4 hamburgere med tilbehør, hver. For prisen av den fisken vi spiste i går. Men jøsses hvor mye det er mulig å grise med sånn burgermat. Vi er ute av trening der vi sitter på en benk og mumser.

Etterhvert er det tid for middagshvil på hotellet. Der viser det seg at air-conditioninga har sluttet å fungere på rommet vårt, og hetebølgen bølger fortsatt gjennom landet. Mannen starter prosess air-condition. Og vi bytter rom igjen.

Satser på at dette blir bra. Jeg drar på spa, min favoritt feriesyssel, mannen vil ikke være med. Jeg koker i avslappende varmt vann, bakes i tre forskjellige badstuer, skrubber, gnikker, svetter og peser. Isbad, bøttedusj og en runde til i alle badstuer. Jeg kjenner det begynner å hjelpe. Når jeg er ferdig er jeg bedre kokt enn gårsdagens fisk.

Skybar neste. Jeg er ikke så veldig ivrig på alkohol så jeg kjøper alkoholfritt og synes det er like bra. Jeg spiser min fjerde Cæsar salat på tre døgn.

Etterpå er det ut på tur igjen. En liten tur for å se på solnedgang og biler.

Så går vi på hotellet og håper på en god natt.

Men.. Air-conditioninga på dette rommet virker heller ikke. Jeg er ferdig aklimatisert etter nesten to timer i badstuer og varmt vann. Men mannen bråstarter aklimatiseringa akkurat nå. Han koker!

Jeg mistenker at det blir en lang og varm natt. Ferie er ikke for amatører, det er sikkert og visst.